ПРАКТИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ПО ОБЕСПЕЧЕНИЮ ДОСТОВЕРНОСТИ ОЦЕНИВАНИЯ УЧЕБНЫХ ДОСТИЖЕНИЙ ОБУЧАЮЩИХСЯ КОМПЬЮТЕРНЫМИ ТЕСТАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31618/nas.2413-5291.2021.1.65.387Ключевые слова:
тестовые задания, учебные достижения, достоверность оценивания, компьютерный тест, дистрактор.Аннотация
Рассмотрены проблемы достоверности оценивания учебных достижений обучающихся, обусловленные дистанционным форматом тестирования знаний и умений. Сформулированы принципы составления тестовых заданий, обеспечивающие объективность контроля знаний и умений при компьютерном тестировании. Даны практические рекомендации, позволяющие оптимизировать объём и структуру теста в зависимости от задач контроля.
Библиографические ссылки
Avanesov V.S. Composition of test items. / V.S. Avanesov. - M .: ADEPT, 1998.
Avanesov V.S. Fundamentals of the pedagogical theory of measurements // Pedagogical measurements, No. 1, 2004. - S. 15-21
Avanesov V.S. Theory and practice of pedagogical measurements (materials of publications in open sources and the Internet). - Yekaterinburg: Central Television and MCO USTU-UPI, 2005 - 98 from.
Balykhina T.M. Glossary of terms and concepts of testology / T.M. Balykhin. - M .: RUDN, 2000 .-- 164 p.
Buimov A.G. Regularities of the behavior of forgetting curves // Reports of TUSUR, v. 20, No. 4, 2017. P. 138-141.
Bulgakov O.M., Dedikova A.O. Mathematical model of control of the failure-free operation of the test for testing knowledge // Bulletin of the Voronezh Institute of the Ministry of Internal Affairs of Russia. - 2018. - No. 2.- S. 45 - 55.
Bulgakov O.M., Dedikova A.O. On the applicability of the methodological apparatus of the theory of reliability to assessing the quality of tests for testing knowledge // Bulletin of the Voronezh Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia. - 2017. - No. 4. - S.214-222.
Bulgakov O.M., Dedikova A.O. Testing educational achievements: from testing knowledge to testing understanding // Bulletin of the St. Petersburg University of the Ministry of Internal Affairs of Russia. - 2020. - No. 2 (86). - pp. 183 - 190.DOI: 10.35750 / 2071-82842020-2-183-190.
Bulgakov O.M., Ladyga A.I., Ryaboshapko O.N. Interpretation of the results of control of residual knowledge using elements of correlation analysis and mathematical statistics // Bulletin of the Voronezh Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia. - 2018. - No. 2. - S. 33 - 37.
Bulgakov O.M., Ladyga A.I., Ryaboshapko O.N. Generalized model of selection of the content of control of residual knowledge // Bulletin of the Voronezh Institute of the Ministry of Internal Affairs of Russia. - 2019. - No. 2.- S. 41 - 48.
Bulgakov O.M., Starostenko I.N., Khromykh A.A., Dedikova A.O. Modeling the reliability of tests with a complicated structure of test tasks // Bulletin of the Voronezh Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia. - 2020. - No. 2. - S. 62 - 70.
Bulgakov O.M., Starostenko I.N., Khromykh A.A., Dedikova A.O. Assessment of the reliability of a test for checking knowledge, composed of tasks with multiple choice of correct answers // Bulletin of the Voronezh Institute of the Federal Penitentiary Service of Russia. - 2019. - No. 4. - S. 62 - 69.
Gibadullina RN Control of residual knowledge / RN Gibadullina // Bulletin of Kazan State Power Engineering University. - 2013. - No. 4. - P. 113–115.
GOST 27.002-2009. Reliability in technology. Terms and Definitions. - M .: Standartinform, 2011.
Ershikov S.M., Ivanova I.V. Monitoring of the level of residual knowledge of medical university students // Yaroslavl Pedagogical Bulletin - 2017 - No. 5. P. 139 -144.
Efremova NF Test control in education: a tutorial / NF Efremova. - M .: Logos, 2005 .-- 368 p.
Kim V.S. Testing of educational achievements. - Ussuriysk: Publishing house UGPI, 2007 .-- 214 p.
Mayer R.V. Simulation modeling of the study by university students, taking into account the psychological patterns of assimilation and forgetting // Scientific and methodological electronic journal "Concept". - 2015. - No. 12 (December). - P. 116 - 120. - URL: http://e-koncept.ru/2015/15430.htm.
Mayer R.V. Taking into account changes in the strength of knowledge during training: modeling in Excel spreadsheets // Modern scientific research and innovations. 2015. No. 1. Part 3 [Electronic resource]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2015/01/45010 (date accessed: 01/27/2021).
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NoDerivatives» («Атрибуция — Без производных произведений») 4.0 Всемирная.
CC BY-ND
Эта лицензия позволяет свободно распространять произведение, как на коммерческой, так некоммерческой основе, при этом работа должна оставаться неизменной и обязательно должно указываться авторство.