LYRICS AS AN ACT OF KNOWLEDGE: TO THE PROBLEM OF COMPLETE PERCEPTION OF LYRIC TEXT IN THE PRACTICE OF SCHOOL AND UNIVERSITY EDUCATION

Authors

  • M. Zaitseva Omsk State Pedagogical University

Keywords:

lyrics, full-fledged perception, productive reading

Abstract

For the formation of a full-fledged perception of lyric works, an algorithm for teaching the reading of lyrics based on the principle of procedurality and a logical-conceptual approach to the figurative structure of poems is presented. The algorithm reproduces the stages of the reader's cognitive activity as an active speech interpretive activity of a schoolchild and a student.

Author Biography

M. Zaitseva , Omsk State Pedagogical University

Candidate of Science, assistant professor 

References

Зайцева М.А. Активизация метафорического мышления школьников как обучающая практика продуктивного чтения/ М.А. Зайцева //Ежемесячный международный научный журнал «SCITECHNOLOGY», No21/2019 1 часть, С.12-15 – – режим доступа к изд.: https://shly.link/hAh8R

Лотман Ю.М. Том 1 : Статьи по семиотике и типологии культуры : Избранные статьи : в 3 томах / Ю.М. Лотман. – Таллин : Александра, 1992. – 480 с.

Моляко В.А. Творческое поэтическое мировосприятие / В. А. Моляко // Человек, субъект, личность в современной психологии. Материалы Международной конференции, посвященной 80летию А.В. Брушлинского, г. Москва, 10-11 октября 2013 г.: В 3 т. – Т. 3 /Отв. ред. А.Л. Журавлев, Е.А. Сергиенко. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2013. –С. 267-271.

Сильман Т.И. Заметки о лирике/ Т. И. Сильман. - Л.: Сов. писатель. Ленингр. отд-ние, 1977. - 223 с.

Published

2021-01-14

Issue

Section

Статьи