ALGORITHMS FOR FORMING PROJECT THINKING AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN THE PROCESS OF WRITING A SOCIAL PROJECT
Keywords:
social project, project thinking, University graduates, life trajectory, life strategy, valuesAbstract
The article considers project thinking as a strategy for developing the life trajectory of University students taking into account the integration of professional competencies with flexible personal skills. The study is a description of the design stages in the context of analyzing the features of cognitive operations that underlie the implementation of a particular stage. Cognitive operations are understood as functions of various thinking types: visual-figurative, subject-effective and abstract-logical, and styles of thinking: synthetic, pragmatic, ideological, analytical, algorithmic and realistic. A special place in the research is occupied by the results of the analysis of youth value orientations as well as the role of pragmatic and constructive components in the distribution of material and intellectual resources in a social project.
References
Большой толковый социологический словарь [Электронный ресурс]. – Электр. текстовые данные. – Москва: 2005–2020. – Режим доступа: https://gufo.me/dict/social_dict/.
Джонс, Д.К. Методы проектирования [Текст] / Дж.К. Джонс; пер. с англ. Т.Г. Бурмистровой, И.В. Фриденберга; под ред. В.Ф. Венды, В.М. Мунипова. – 2-е изд., доп. – М.: Мир, 1986. – 326 с.
Зайцев, Г.Г. Управление кадрами на предприятии: (персональный менеджмент) [Текст]: текст лекций / Г.Г. Зайцев, С.И. Файбушевич; кол. авт. Санкт-Петербургский университет экономики и финансов. – СПб.: Издательство СПбУЭФ, 2008. – 248 с.
Краткий словарь системы психологических понятий [Текст]: учеб. пособие для инж.-пед. работников профтехобразования / К.К. Платонов. – М.: Высш. школа, 1981. – 175 с.
Марихин, С.В. Проектное мышление специалиста – основа сущностного подхода в педагогике и дидактике высшей школы [Текст] / С.В. Марихин // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета гражданской авиации. – 2012. – № 1. – С. 13-19.
Матевосян, С.А. Особенности словеснологического мышления у студентов вуза [Текст] / С.А. Матевосян // Ямальский вестник. – 2015. – № 3. – С. 56-63.
Медведев, В.А. Проектное мышление: основные признаки и этапы развития [Текст] / В.А. Медведев // EdCRUNCH Ural: новые образовательные технологии в вузе – 2019. – Екатеринбург, 2019. – С. 102-107.
Медведев, Н. В. Метаморфоза прагматизма [Текст] / Н.В. Медведев // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. – 2008. – № 3 (59). – С. 16-21.
Мышление словесно-логическое [Электронный ресурс]: словарная статья // Большая психологическая энциклопедия: сайт. – Москва: 2005–2020. – Режим доступа: https://shly.link/FsW2V
Национальная педагогическая энциклопедия [Электронный ресурс]. – Электр. текстовые данные. – Москва: 2005–2020. – Режим доступа: https://didacts.ru/.
Платонов, Ю.П. Практическое руководство по стилям мышления [Электронный ресурс] / Ю.П. Платонов // Дневник познания: сайт. – Режим доступа: https://ezopage.com/prakticheskoerukovodstvo-po-stilyam-myshleniya/ 12. Социальное проектирование в образовании и практике социальной работы [Текст]: учебное пособие / А. В. Старшинова, С. Н. Панкова, Е. Б. Архипова [и др.]; под общей редакцией А. В. Старшиновой. – Екатеринбург: Изд-во Уральского ун-та, 2018. – 158 с.
Уткин, Э.А. Мотивационный менеджмент [Текст]: учебник / Э.А. Уткин. – М.: ЭКМОС, 2007. – 235 с.
Фигуровская, В.М. Социальное проектирование целеполагания и целеосуществления [Текст] / В.М. Фигуровская // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология. – 2012. – № 4 (20), вып. 1. – С. 240-244.
Чеканова, А.Э. Ключевые элементы развития словесно-логического мышления старшеклассников и студентов [Электронный ресурс] / А.Э. Чеканова // Лингвокультурология. – 2010. – № 4. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/klyuchevye-elementyrazvitiya-slovesno-logicheskogo-myshleniyastarsheklassnikov-i-studentov/viewer.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.