USE OF VISUAL SUPPORT IN THE DEVELOPING ART SKILLS IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS
DOI:
https://doi.org/10.31618/nas.2413-5291.2020.4.61.335Keywords:
autism spectrum disorders, visual support, visual activities, drawing skillsAbstract
This article discusses some aspects of the use of the schedule of arts classes as a tool for visual support in the formation of drawing skills in children with ASD. The main reasons why this type of visual support is the most productive, both from a behavioral and neuropsychological approachs, are analyzed.
References
Выготский Л.С. Избранные психологические исследования. М.: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1956, с. 481 с.
Гусева Н.Ю. Применение визуального расписания для детей с РАС в Центре длительной реабилитации «Добрый сад» // Аутизм и нарушения развития. – 2018. Т. 16. – С 34–39.
Загуменная О.В., Васильева А.В., Кистень В.В., Петрова О.М. Организация среды при обучении детей с РАС // Аутизм и нарушения развития. – 2018. Том 16. № 1. – С. 13–17.
Ковшиков В.А., Глухов В.П. Психолингвистика. Теория речевой деятельности. М.: Изд-во: АСТ. – 2007. – 318 с.
Купер Дж., Херон Т., Хьюард У. Прикладной анализ поведения. Редактор перевода: Н. Н. Алипов. Научный консультант перевода: З. Х. Измайлова-Камар. Москва: Практика. – 2016. – 864 с.
Линн. И. МакКланнахан., Патрисия Крантц. Расписания для детей с аутизмом. Обучение самостоятельному поведению / Пер. с англ. О Чикурова, С. Морозовой. М.: Изд-во «СигналЪ». – 2003. – 129 с.
Магутина, А. А. Альтернативные средства общения, используемые в коррекционной работе с неговорящими детьми // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы VI междунар. науч. конф. Уфа.– 2015. – С. 188-190 с.
Мелешкевич О., Эрц Ю. Введение в прикладной анализ поведения (ABA): принципы коррекции проблемного поведения и стратегии обучения детей с расстройствами аутистического спектра и другими особенностями развития. Самара: Изд. дом «Барах-М». – 2015. – 208 с.
Переверзева Д.С., Горбачевская Н.Л. Особенности зрительного восприятия у детей с расстройствами аутистического спектра // Современная зарубежная психология. 2013. Том 2. № 2. С. 130–142.
Черепанова В. С., Назаревич О. С. Методы альтернативной коммуникации в работе с детьми с расстройством аутического спектра // Научнометодический электронный журнал «Концепт». – 2017. – Т. 39. – С. 3336–3340.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
CC BY-ND
A work licensed in this way allows the following:
1. The freedom to use and perform the work: The licensee must be allowed to make any use, private or public, of the work.
2. The freedom to study the work and apply the information: The licensee must be allowed to examine the work and to use the knowledge gained from the work in any way. The license may not, for example, restrict "reverse engineering."
2. The freedom to redistribute copies: Copies may be sold, swapped or given away for free, in the same form as the original.